۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 1001758

رئیس کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه دخالت ها اثری در انتخاب ۱۵ فرد پیشنهادی نداشته است گفت: برخی افراد در چندین کمیته زنبیل گذاشته بودند و حالا ناراحتند.

انتخاب وزیر میراث / ناراحتی زنبیل به دستان

بهمن نامور مطلق درباره انتخاب ۱۵ نامزد وزیر پیشنهادی به دولت چهاردهم بیان کرد: با توجه به صحبت‌های آقای پزشکیان که باید کمیته‌ها به تخصص گرایی، اقوام، اقلیت‌ها، نخبگان، بانوان توجه کنند؛ ترکیب منسجمی از افراد در کمیته ایجاد شد که همه آن ها به نوعی با حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مرتبط بودند.

وی گفت: در کمیته، افراد مختلفی حضور داشتند حتی از مدیران سابق وزارت میراث فرهنگی. همچنین افرادی هم بودند که در کمیته‌های دیگری نامزد شده بودند بنابراین از این لیست خارج شدند. حضور سمن‌ها و تشکل‌ها و بخش خصوصی بیشتر شد. در نهایت ترکیب اعضا مشخص و قرار شد در دو مرحله نامزدهایی را برای پست وزارت میراث فرهنگی معرفی کنیم.

۱۵ منتخب از میان ۵۰ نفر

نامور مطلق بیان کرد: ۵۰ رزومه از ۵۰ فرد توسط اعضای کمیته مورد بررسی قرار گرفت. این افراد یا تجربه مدیریتی داشتند یا در وزارتخانه مشغول بودند یا جزو استادان دانشگاهی بودند که در فعالیت‌های گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی نقش داشتند. نمایندگانی از بخش خصوصی و تشکل‌ها هم داشتیم و اعضای کمیته شناخت خوبی از این افراد داشتند. بنابراین ترکیب نسبتاً متناسبی از افرادی که به وزارت مرتبط هستند را می‌توان مشاهده کرد. در نهایت اعضای کمیته به ۱۵ نفر امتیاز و رای دادند.

این استاد دانشگاه گفت: شاید نظر و اولویت من، روی افراد دیگری هم بود اما آنچه مهم است تنظیم یک نوع دموکراسی و چند صدایی در کمیته‌ها بود. حتماً در بین افرادی که انتخاب نشدند نیز افراد شایسته ای بوده‌اند اما افرادی مد نظر کمیته قرار گرفت که تا حد امکان با حوزه کاری وزارت آشنا باشند و در جایگاه متناسبی برای چانه زنی قرار گرفته باشند. همچنین بتوانند برای فعالیت در وزارت میراث فرهنگی با تیم آقای پزشکیان همراه شده و در ضمن متخصص باشند.

زنبیل گذاشتن برخی افراد در چند کمیته

وی گفت: در نهایت اعضای کمیته از بین این ۱۵ نفر به ۵ نفر به صورت کاملاً محرمانه امتیاز خواهند داد. هیچیک از اعضا، تعداد امتیاز داده شده به این ۵ نفر را نمی‌دانند من هم نمی دانم. اسامی این ۵ نفر و میزان امتیاز گرفته شده آنها، به شورای راهبری داده خواهد شد تا مورد بررسی قرار گیرند. در نهایت آقای پزشکیان و تیمش تصمیم نهایی را می‌گیرند البته ممکن است هیچکدام از این افراد هم انتخاب نشوند ولی در هر صورت اکنون ماموریت این کمیته تمام شده است. پس از انتخاب آن ۵ نفر هم شورای راهبری مسئولیتی نخواهد داشت و ماموریت آن هم می‌شود.

اعضای کمیته از بین ۱۵ نفر به ۵ نفر به صورت محرمانه امتیاز می‌دهند هیچ یک از اعضا، تعداد امتیاز داده شده به این ۵ نفر را نمی‌دانند

وی با تاکید بر اینکه این کمیته یک کمیته مشورتی بود بیان کرد: یکی از شاخص‌های ما برای انتخاب افراد، تعلق آن ها به حوزه کاری وزارت بوده است. برخی از افراد در سه وزارت نامزد شده بودند و تلاش می‌کردند تا مقام بیاورند به همین دلیل نمره کمی هم گرفتند. حالا پس از اعلام فهرست، همین افراد شاکی شده‌اند که چرا اسمشان در فهرست نیست. برخی که انتخاب نشدند یا انصراف داده‌اند یا حذف شده‌اند؛ علیه کمیته میراث فرهنگی نامه می‌نویسند چون خود را محق منصب می‌دانستند. بنابراین از آنجا که انتخاب نشدند؛ مشروعیت کمیته را زیر سوال می‌برند.

وی این پرسش را مطرح کرد که چطور می‌شود یک نفر خود را نامزد چند وزارت بداند و در همه کمیته‌ها هم امکان رایزنی و لابی گری داشته باشد؟ آن ها مگر چقدر استعداد دارند؟ این افراد برای چند وزارتخانه زنبیل گذاشته بودند از جمله وزارت میراث فرهنگی. اینها همان افرادی بودند که خودشان چنین رفتاری را اگر دیگری انجام می‌داد؛ نقد می‌کردند. من این کار را اخلاقی نمی دانم.

نامور مطلق در پاسخ به این که چرا از میان متولیان فعلی وزارت میراث فرهنگی، کسی انتخاب نشد گفت: این افراد در فهرست اولیه حضور داشتند ولی در نهایت رای زیادی به دست نیاوردند. بیشتر دوستان، از وضعیت موجود در وزارت میراث فرهنگی راضی نبودند. شاید نظر من چیز دیگری باشد اما این کمیته نظرش بر تغییر جدی در وزارت میراث فرهنگی بوده است. در واقع کمیته انتظار تحول جدی در وزارت داشته و کسانی که الان این مسئولیت را دارند، مورد توجه اعضای کمیته قرار نگرفته‌اند.

وی گفت: خاطرم هست فردی رئیس یکی از کاخ‌ها شده بود که تا به حال هیچ وقت به آنجا نرفته بود و می‌گفت کاخ هم جای قشنگی است. ما سعی کردیم کسانی را انتخاب نکنیم که تا به حال یک بار هم از جلوی وزارت میراث فرهنگی رد نشده‌اند.

ممانعت از دخالت و لابی‌ها

معاون اسبق صنایع دستی در پاسخ به این که چقدر فشار و لابی افراد مختلف توانسته در اعلام فهرست ۱۵ نفره دخیل باشد گفت: فشار روی اعضا بیشتر از من بود. من را خیلی‌ها از گذشته های دور می‌شناختند و توقع نداشتند کاری کنم به همین دلیل جواب می‌دادم که خلاف مقررات با من تماس گرفته‌اند. اما اعضای کمیته می‌گفتند که توصیه‌هایی به آن ها شده است. جو کلی خوب بود. به آن ها سفارش می‌شد اما دخالتی در کار نبود. چون ما اجازه دخالت نمی‌دادیم. همه اعضا دسترسی راحت به رزومه‌ها و فعالیت نامزدها داشتند حتی آن ها که در شهرستان‌ها مستقر بودند. این افراد یا باید از سوی اعضا معرفی می‌شدند یا تشکل‌ها آن ها را قبول می‌داشتند و معرفی می‌کردند. اگر گزینه بهتری بوده که رای نیاورده شاید به دلیل عدم شناخت اعضا نسبت به آن ها بوده است. در هر حال ما شفاف عمل کردیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.